سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از دوربین های مدار بسته چه می دانید

معرفی دوربین مدار بسته :

  دوربین مدار بسته ، نوعی از تجهیزات ایمنی و امنیتی هستند که برای نظارت و کنترل اماکن مورد استفاده قرار می گیرند. انواع دوربین مدار بسته در شرایط محیطی مختلف، کاربرد دارند؛ این امر به شرایط محیطی محل مورد نظر، بستگی دارد.

 

  اولین دوربین مدار بسته در سال 1942، توسط ارتش آلمان،  برای نظارت بر مراحل پرتاب موشک در ایستگاه پرتاب، نصب شد. نوع ویژه ای از دوربین مدار بسته در سال 1996 توسط شرکت تجاری به نام “Axis” تولید شد. این دوربین قابلیت ارسال تصاویر را در قالب اطلاعات (دیتا) داشت. امروزه نیز استفاده از این مدل دوربین مدار بسته در حال افزایش است.

 

امنیت و حفاظت یکی از مهمترین نکات مهم در زندگی روزمره ما انسان ها می باشد. امروزه برای خلق بهتر این نکته امکاناتی به تولید رسیده اند که می توانند در مدیریت هر چه بهتر از اموال شخصی به ما کمک کنند. یکی از این امکانات دوربین مدار بسته می باشد و در قدم اول نیاز است تا بدانیم دوربین مدار بسته چیست و چه کاربردی دارد؟

 

دÙ?ربÛ?Ù? Ù?دار بستÙ? Ú?Û?ست Ø?

 

دوربین مدار بسته وسیله ای است کاملا الکترونیکی که از مدار های مختلفی تشکیل شذه که هر کدام وظیفه خاص و مشخصی را دارا هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

  تقسیم بندی دوربین ها بر اساس شکل ظاهری آن ها انجام می شود. بر طبق این تقسیم بندی، انواع دوربین های مدار بسته به انواع دوربین های دام، جعبه ای، بولت، استوانه ای، پین هول، مکعبی و دید در شب، دسته بندی می شوند. ویژگی های اصلی دوربین های مدار بسته عبارتند از:

 

تفکیک پذیری (Resolution):

  رزولوشن یا تفکیک پذیری، میزان توانایی دوربین را در نمایش جزئیات تصویر بیان می کند. برخی از دوربین ها قدرت تفکیک بالایی دارند؛ اما برخی دیگر با افزایش فاصله ثبت تصویر، قدرت رزولوشن آن ها کاهش می یابد.

 

استاندارد درجه حفاظت بدنه دوربین:

  استاندارد درجه حفاظت بدنه دوربین مدار بسته ، میزان مقاومت دوربین را در برابر شرایط محیطی مانند عوامل جوی آب و هوایی، بارندگی، گرد و غبار و …، نشان می دهد. بدیهی است در مکان هایی که شرایط بد آب و هوایی حاکم است، یا درجه حرارت بالایی وجود دارد، مانند پالایشگاه نفتی، اسکله ها و سکوهای نفتی، انبارهای مواد غذایی و شیمیایی و …، باید از دوربین هایی استفاده نمود که نسبت به این شرایط مقاوم باشند.

 

ثبت و مشاهده تصویر از راه دور:

  این قابلیت در دوربین مدار بسته به این معنا است که فرد بتواند از فاصله های دور و بدون دسترسی مستقیم به دوربین، تصاویر ضبط شده توسط دوربین را مشاهده کند. این ویژگی برای صنایع و کارخانه ها و برخی منازل مسکونی و ویلاها پر کاربرد تر هستند.

 

عموما وظیفه اصلی دوربین مدار بسته نظارت از محیط یا اشیا به خصوص می باشد. این وسیله می تواند برای مدیریت کردن بهتر و ساده تر از محیط های بسیار بزرگ مانند کارخانه ، سازمان ها و دیگر مراکز به ما کمک کند ، حتی می توان بدون حضور شخصی در این محیط ها با استفاده از یک تلفن همراه هوشمند یا رایانه شخصی به دوربین های مدار بسته متصل شد و نظارت لازم را از راه دور انجام داد که به آن انتقال تصویر می گویند.

 

زاویه دید دوربین مدار بسته:

  زاویه دید دوربین، یکی از مهم ترین خصوصیاتی است که باید به آن توجه کرد. زاویه دید، مقدار زاویه ای است که دوربین می تواند فضای اطراف را پوشش دهد و آن را ثبت کند. هر چه زاویه دوربین گسترده تر باشد، کنترل محل بهتر صورت می گیرد.

 

دید در شب:

  قابلیت دید در شب برای دوربین مدار بسته به این مفهوم است که دوربین بتواند تصاویر را در محیط های کم نور و تاریک به خوبی نمایش دهد. برخی از انواع دوربین مدار بسته این قابلیت را  ندارند و برای مکان هایی به کار می روند که دید در شب برای آن محل، اهمیتی نداشته باشد؛ یا مکان هایی که همیشه نور کافی در آن جا وجود داشته باشد.

 

چرا باید از دوربین مدار بسته استفاده کنیم؟

  با پیشرفت فناوری و گسترش جوامع، فعالیت ها و مشاغل افراد نیز به طور پیوسته در حال تغییر می باشد. از این رو نظارت و محافظت از اموال و دارایی های شخصی، چه از لحاظ اموال فردی و چه از لحاظ مشاغل، امری ضروری به نظر می رسد.

 

  سیستم نظارت تصویری مناسب که به طور اصولی طراحی شده باشد، مزایای بسیاری را برای محافظت از این اموال، داشتن مکانی امن و مدیریت مؤثرمنزل یا محل کار خواهد داشت. در ادامه مطلب به برخی از دلایل نصب دوربین مدار بسته اشاره می کنیم.

 

1-جلوگیری از سرقت

  وجود دوربین مدار بسته در محل، موجب ایجاد ترس در مجرمان می شود. اگر این دوربین ها در محل مناسب و در معرض دید افراد نصب شوند، مجرمان از ترس اینکه چهره آن ها توسط دوربین ثبت شود، به آن جا نخواهند رفت.

 

  از طرف دیگر، بسیاری از مشاغل و کارگاه ها، سالانه ضررهای زیادی را از لحاظ اقتصادی متحمل می شوند. نصب دوربین مدار بسته در صنایع کوچک و انبارها، ورود و خروج کالا را به دقت ثبت کرده و از سرقت های احتمالی که ممکن است توسط برخی از کارکنان انجام شود، جلوگیری می کند.

 

2-افزایش راندمان کار

  مشکل عدم کار مناسب کارکنان، جزئی و یا کلی، در تمام اداره ها و مشاغل صنعتی وجود دارد. سیستم های نظارت تصویری کمک می کند تا در هنگامی که مدیر یک مجموعه در محل کار حضور ندارد، بتواند محل را کنترل کند؛ در این صورت است که افراد بهترین رفتار کاری را از خود نشان دهند. علاوه بر آن، مدیر یک مجموعه می تواند شرایط کار را به صورت دوره ای ارزیابی نموده و برای ارتقاء آن اقدام کند.

 

3-مدیریت از راه دور:

  بسیاری از سیستم های امنیتی تصویری مجهز به نرم افزارهایی هستند که قادرند تأسیسات و اماکن را از یک نقطه مشاهده کنند. چنین قابلیتی، هزینه های اضافی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. همچنین باعث می شود مدیر بتواند علی رغم مشغله های کاری و محدودیت زمانی و مکانی، بر محیط کار خود نظارت داشته باشد.

 

4-امنیت و پرستیژ کاری:

  با نصب و استفاده از دوربین مدار بسته در محل، امنیت محل و آرامش خاطر مدیران مشاغل و صاحبان منازل، فرآهم می شود. همچنین استفاده از این دوربین ها، چیزی است که برخی از افراد به داشتن آن افتخار می کنند.

 

عوامل تاثیر گذار در انتخاب دوربین مدار بسته :  پارامترهای مختلفی در انتخاب و نصب یک دوربین مدار بسته در محل نقش دارند. موقعیت فیزیکی محل و شرایط محیطی، دو عامل مهم و اصلی برای نصب دوربین مدار بسته هستند.

 

  منظور از موقعیت فیزیکی این است که فضایی که برای نصب دوربین مدار بسته در نظر گرفته شده است داخلی (سقف دار) است یا خارجی (روباز).

 

  شرایط محیطی که قبل از نصب دوربین مدار بسته باید به دقت بررسی شود عبارتست از: شدت نور، تغییر منبع نور، فاصله و زاویه ثبت تصویر، رطوبت محیط، حرارت، گرد و غبار، بارندگی و … .

 

  پس از بررسی دقیق این موارد می توان نسبت به انتخاب دوربین مدار بسته و نصب آن اقدام نمود. بهتر است برای این کار از شرکت های معتبر و فعال در این زمینه استفاده شود.